UCC Coffee werkt in de hele waardeketen van koffieplant tot koffiekop en levert kwalitatief hoogwaardige koffieproducten en diensten in heel Europa en daarbuiten. “Onze totaaloplossing voor koffie omvat het branden van koffie onder private label, merkkoffies, espresso-apparatuur van wereldklasse, datagedreven ondersteuning, category management en marktinzicht. Met wereldwijde, regionale en lokale expertise innoveren we en werken we samen met veel van Europa’s meest dynamische retailers en out-of-home bedrijven.”, vertelt Han Meij, HR-manager van UCC Coffee.
Markt koffie is complex en dynamisch
‘‘Onze markt en onze klanten zijn, versneld door de coronapandemie, volop in ontwikkeling, evenals onze koffieproducten. Daar gaan we als bedrijf in mee. We willen niet reageren, maar anticiperen. We willen onze klanten op een positieve manier verrassen. Onze klanten zijn internationale en nationale toonaangevende retailers. Die verwachten dat ook van UCC Coffee. UCC Coffee heeft geen eigen koffiemerken, maar werkt met de merken van haar klanten. Daarmee heeft UCC Coffee een grote verantwoordelijkheid en vertrouwen gekregen van de klant. Als wij een fout maken, wordt onze klant daarop aangesproken. Door te investeren in de kennis en vaardigheden van onze mensen met behulp van Précon geven we invulling aan die verantwoordelijkheid. Dankzij o.a. het e-learningabonnement kan de klant erop vertrouwen dat zijn of haar merk bij onze medewerkers in goede handen is.’
Leren volgens plan
Précon ondersteunt UCC Coffee in de vorm van een e-learningabonnement en een opleidingsplan. Met het abonnement maakt UCC Coffee onbeperkt gebruik van het online aanbod van Précon, dat bestaat uit meer dan 26 cursussen. Voor een vast bedrag per jaar kunnen medewerkers onbeperkt worden getraind in relevante onderwerpen over onder andere voedselveiligheid, kennis van de relevante wet- en regelgeving en veiligheid.
UCC Coffee werkt al langere tijd samen met Précon. Zo heeft Précon in het verleden online maatwerkmodules voor UCC ontwikkeld: Food Defense bij UCC Coffee en UCC Social Compliance Audit. UCC Coffee zag een behoefte ontstaan om mensen anders dan voorheen te trainen op het gebied van veiligheid en voedselveiligheid. Het opleidingsplan in combinatie met het abonnement helpt hen om aan deze behoefte te voldoen.
Friese mentaliteit: we doen het gewoon
UCC Coffee heeft niet alleen profijt van een Friese instelling ‘we doen het gewoon’. Ook heeft UCC Coffee veel baat bij het opleidingsplan, waarin een stappenplan is vastgelegd om verschillende doelgroepen op verschillende onderwerpen te trainen over goed verspreide momenten, intern ook goed gecommuniceerd als onderdeel van het kwaliteitsmanagementsysteem.
Daarnaast geeft UCC Coffee haar medewerkers zelf de mogelijkheden om de online cursussen onder werktijd te kunnen volgen.
‘Het e-learningabonnement heeft bovendien een tweede voordeel: het komt soms voor dat een machine stil staat en medewerkers extra tijd hebben om kennis op te doen. Ze kunnen op die momenten ook prima gebruik maken van het Précon opleidingsplatform. Het is altijd en overal beschikbaar en via ons intranet te benaderen. Met dit alles hoeft een medewerker een e-learning niet ‘thuis op de bank’ te doen, maar kan hij of zij zich bij ons volledig concentreren op de opleiding die op dat moment voor hem of haar klaar staat.’
Het levert UCC Coffee meer kwaliteitsbewustzijn op. De medewerkers zijn goed op de hoogte als het gaat om de vereisten van kwaliteit, veiligheid en voedselveiligheid. Daarnaast zien klanten van UCC Coffee dat zij serieus omgaan met hun koffieproducten. ‘De tijd dat je mensen in een klasje zette met een flipover en een docent voor het bord, kan echt niet meer. Het is niet meer te organiseren, het is te belastend voor de productie en voor de mensen zelf. Daarnaast kun je moeilijk meten wat het resultaat is. Het is lastig te reproduceren.’
‘Mensen ontwikkelen zich door dingen te herhalen. Met behulp van het Précon abonnement kun je kennis keer op keer opnieuw aanbieden.’
Auditoren bij UCC Coffee die met groepen medewerkers spraken, kregen ook positieve verhalen terug. Medewerkers van UCC Coffee zijn open over het personeelsbeleid en de kansen die ze binnen hun bedrijf krijgen. ‘Die input is voor ons van belang om het telkens een beetje beter te doen.’
De laatste 10 jaar zijn er enorme stappen gemaakt in het bewustzijn over voedselveiligheid binnen UCC Coffee. ‘Het bewustzijn dat we dit moesten doen om de kwaliteit van onze producten te behouden en te verhogen, leeft bij ons heel sterk. We staan voor de kwaliteit die we met elkaar hebben afgesproken.’
Het abonnement van Précon verrast nieuwe medewerkers van UCC Coffee. ‘Ze zien het als zeer aangenaam om direct met kennis aan de slag te gaan die voor hun relevant is. Précon biedt het op een eenvoudige manier aan, op een eigen moment en je kunt stoppen om later verder te gaan. Dat geeft een nieuwe medewerker meer zekerheid. Zeker in je eerste weken wanneer je nog niet concreet een taak hebt. Als je dan direct een opleidingstraject krijgt aangeboden via het leermanagementsysteem van Précon geeft dat houvast.’
Meer informatie
Ook een e-learning abonnement of een maatwerk training? Neem contact op via +31 (0)30 – 65 66 010 of learning@precon.group.