10 april 2019

Next Learning 2019: de hoogtepunten op een rij

Op 2 april zijn onze collega’s Bart, Heike en Deborah naar het Next Learning event geweest: een congres over hoe het nieuwe leren in een organisatie anders kan/moet. Een inspirerend congres met sessies over uiteenlopende onderwerpen. We nemen je mee in twee sessies van die dag.

Generatie Z

Lecyca Curiel sprak bijvoorbeeld over de nieuwe generatie: generatie Z, mensen die tussen 1995 en 2010 zijn geboren en opgroeien middenin een digitale revolutie. Hoe ga je als eerdere generatie om met generatie Z?

Ze gaf een interessant voorbeeld. Je vraagt één van je nieuwe stagiaires een persbericht naar het Spaans te vertalen. Wanneer je later die dag bij hem (of haar) langsloopt, zie je dat hij iets anders aan het doen is. Je vraagt de stagiair in kwestie waarom er niet aan het persbericht wordt gewerkt. “Iemand in mijn netwerk spreekt vloeiend Spaans, dus die vertaalt het bericht voor mij en in ruil daarvoor doe ik nu een klusje voor hem.”

Wat vind je hiervan als werkgever? Er kwamen verschillende reacties uit de zaal. De één vond het slim om de kwaliteiten van je netwerk te gebruiken. De kwaliteit van de vertaling van het persbericht gaat er nu op vooruit. Een ander gaf aan dat een persbericht ook als vertrouwelijke informatie kan worden gezien. Met deze actie kan de integriteit van het bedrijf in gevaar komen, doordat vertrouwelijke informatie in handen komt van een vreemde, zonder dat je als werkgever iemand kunt aanspreken wanneer het misgaat. Weer een andere deelnemer was van mening dat de stagiair in kwestie nu zelf weinig leerde van een moeilijke opdracht: in plaats van je eigen kennis van het Spaans te verbeteren door aan de slag te gaan met een vertaalopdracht, besteed je het uit aan iemand die de vaardigheid al onder de knie heeft. Bedenk dus goed wat je doel is met zo’n vertaalopdracht. Wil je een kwalitatief goede vertaling of wil je dat je medewerker zijn of haar kennis van de taal verbetert? En spreek je jouw verwachtingen en het doel ook uit naar je werknemer?

20 Vragen die moet stellen voordat je over de leerdoelen begint

In een andere sessie behandelde Jeff Kortenbosch 20 vragen die je moet stellen voordat je over leerdoelen begint. Voordat je de inhoud van een training bepaalt, helpt het bijvoorbeeld je af te vragen wat het probleem is dat je wilt aanpakken. Definieer het probleem waar je een training over zou willen maken. En is het trainen van je medewerkers daar ook de beste oplossing voor?

Maar stel ook een vraag als: wat is de impact op de organisatie als je helemaal niets doet? Wat gebeurt er als je geen e-learning implementeert? Of juist de vraag: hoe ziet succes eruit? Dit is volgens Jeff de wondervraag: als je alles hebt opgelost, een training hebt geïmplementeerd en de kennis van de medewerkers hebt vergroot, wat is er dan anders vergeleken met nu? En hoe kunnen we de impact van die oplossing meten? Dit hoeft geen keiharde wetenschap te zijn. Denk bijvoorbeeld aan de meting: proces X verloopt sneller, platform Y wordt vaker gebruikt of bij werkzaamheid Z worden minder fouten gemaakt.

Zijn er daarnaast bestaande of urgente zaken en/of gedragingen die moeten worden aangepakt? Een e-learning over bedrijfsrichtlijnen kan net dat ene punt extra aanstippen dat vaak fout gaat in het bedrijf. Als een haarnetje binnen het bedrijf bijvoorbeeld niet altijd over de oren wordt gedragen, kan dat ook gelijk worden aangestipt in de training.

Door je deze vragen te stellen, krijg je een beeld van waar je bent, waar je naartoe wilt en hoe je wilt bewijzen dat wat je doet ook daadwerkelijk werkt! Wanneer medewerkers bijvoorbeeld hun haarnetje niet goed dragen, is een training dan de oplossing? Waarom dragen ze het haarnetje niet goed? Is dat omdat ze niet goed weten hoe het moet? Dan kan een training een goede oplossing zijn. Weten de werknemers het wel, maar doen ze het niet, is een training dan de oplossing of moet je dan ook iets anders doen?

Inschrijven nieuwsbrief Blijf op de hoogte